تخفیف ۲۰ درصدی قبوض آب برای مشترکان کم‌مصرف اعلام جزییات افزایش رقم کالابرگ حقوق بازنشستگان پرداخت شد پیش بینی قیمت دلار دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵ / حرکت نزولی دلار به سوی حمایت ۱۵۵ هزار تومانی پیش بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵ / افت بازار طلا در امتداد خوش‌بینی سیاسی آخرین فرصت برای استفاده از طرح رایگان ارتقای ایمنی خودرو‌های خانواده ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا آخرین قیمت جدید سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۴۰۵/۰۳/۳۱ قیمت جدید محصولات سایپا شرایط واریز وجه ایران خودرو سیزدهمین دوره فروش جزئیات آزادسازی پول‌های بلوکه شده اعلام شد جزئیات افزایش مبلغ کالابرگ و یارانه اعلام شد/ دریافتی چه کسانی تغییر می‌کند؟ دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای فروش ارز اربعین؛ دریافت ارز زیارتی نافی ارز مسافرتی نیست /سیاست دلارزدایی ادامه دارد دهک یارانه شما تغییر کرده؟ راهنمای کامل ثبت اعتراض به دهک بندی و استعلام وضعیت خانوار حقوق بازنشستگان کشوری واریز شد؛ اعلام زمان واریز حقوق بازنشستگان جامانده بروزترین و جدیدترین قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ + جدول تعداد ثبت نام کنندگان قرعه کشی ایران خودرو مشخص شد

نحوه دریافت سود سهام عدالت

نحوه دریافت سود سهام عدالت محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس درخصوص این مصوبه می‌گوید که اگر سود شرکت‌ها از هر طریق به جز سجام به حساب سهامداران پرداخت شود. ناشر مکلف به پرداخت مبلغ سود با ٢٠ درصد جریمه می‌شود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 March 29
کد خبر: ۱۲۷۶۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر در چندین سال گذشته سهامداران بورس با مشکل دریافت سود روبه‌رو بودند. برهمین اساس پارسال کمیسیون تلفیق بورس مصوبه‌ای برای الزام شرکت‌ها به واریز سود از طریق سجام طراحی کرد. اغلب شرکت‌ها این مصوبه را اجرایی و سود خود را از طریق سجام به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌کردند.

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس درخصوص این مصوبه می‌گوید که اگر سود شرکت‌ها از هر طریق به جز سجام به حساب سهامداران پرداخت شود. ناشر مکلف به پرداخت مبلغ سود با ٢٠ درصد جریمه می‌شود.

بنابراین همه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند، سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی سالیانه خود را از طریق سامانه سجام و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سهامداران پرداخت کنند.

چند شرکت بورسی از طریق سجام سود پرداخت کردند؟

آمارها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰، از بین ۵۱۵ شرکت، ۲۶۸ شرکت از سامانه سجام سود تقسیمی را واریز کردند، اما همچنان ۲۵۰ شرکت غیرسجامی هستند. یعنی نزدیک به نیمی از شرکت‌های بورسی، به روش واریز سود از سامانه سجام عمل نمی‌کنند!

در روش‌های قبلی، برخی شرکت‌ها سهامداران را برای دریافت این سود به بانک‌ها می‌‌فرستادند. در این نوع پرداخت سود، سهامداری که چند شرکت در پرتفوی خود دارد باید برای دریافت سود هر شرکت، به بانک‌های متفاوت مراجعه کند. برهمین اساس اغلب سهامداران قید سود سهام خود را می‌زنند.

برخی شرکت‌ها نیز از سهامدار می‌خواهند اطلاعات هویتی خود را از طریق فکس، ایمیل یا پست به شرکت بفرستند. این روش نیز به مراتب ضعیف‌تر از روش مراجعه به بانک است چرا که شرکت هیچ گونه پاسخگویی نسبت به دریافت قطعی اطلاعات سهامداری ندارد.

اما در شیوه جدید، سود تقسیمی شرکت‌های بورسی باید از طریق سجام به حساب سهامداران پرداخت شود و معضلات قبلی تا حد زیادی رفع می‌شود.

حال باید دید که امسال تمامی شرکت‌های بورسی این مصوبه را اجرایی می‌کنند یا نه؟/تجارت نیوز

مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی:
غیر قابل انتشار:
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
0
0
من میخوام سهامم رو بفروشم کجا باید برم برا فروشش اگه کسی خریدار سهامم هست میفروشم خواهشا راهنمایی کنید منو اینم شمارمه راهنماییم کنید دیگه دیوونه شدم بقران هیچ کدوم از سایت هاتون باز نمیشه ۰۹۰۵۷۱۲۰۹۲۳ بهم بگین چجوری بفروشم این گوه سگ رو کجا بفروشمش
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار